Mikrofibry

Podstawowym narzędziem potrzebnym do detailingu są mikrofibry. Wykorzystywane są do osuszania samochodów po myciu, docierania past polerskich, odtłuszczania powierzchni, docierania powłok i wosków, czyszczenia wszystkich powierzchni wewnątrz pojazdu, aplikacji i docierania dressingów, mycia szyb, bonitowania, zbierania nadmiaru wody czy też środków oraz wielu innych czynności. Mikrofibry określają takie parametry jak: gramatura podawana w g/m2, wielkość podawana w cm oraz to z jakiego są wykonane materiału i jaki został zastosowany splot . Czynniki te będą decydować o przeznaczeniu mikrofibr. Na rynku spotkamy się z połączeniem poliestru oraz poliamidu w odpowiednim stosunku. Im więcej w mikrofibrze będzie poliamidu tym większą ilość wody jest on w stanie wchłonąć. Różnorodność kolorów, w jakich występują ręczniki mikrofibrowe, korzystnie wpływa na ich segregację, dzięki czemu konkretny kolor możemy zarezerwować do odpowiedniego zadania.

Ręczniki do osuszania samochodów po myciu. Mikrofibry te będą większe (z reguły są wielkości 50x75cm, 60x80cm, 60x90cm) oraz będą miały większą gramaturę (520÷950g/m2). Większa zawartość poliamidu zwiększy chłonność ręcznika, a zakończenie wykonane z suede, dodatkowo będzie wchłaniać wodę oraz zminimalizuje ryzyko powstawania zarysowań. W przypadku ręczników do osuszania warto jest szukać tych, które wykonane są w technologii twisted loop , czyli posiadają zamknęte, skręcone pętelkowe włosie. Skręcona pętla z mikrofibry pozwala im się ślizgać po osuszanej powierzchni, jednocześnie skutecznie wchłaniając wodę, nie sklejając się. Dłuższe włókna zwiększą bezpieczeństwo podczas wycierania. Przy wyborze ręczników do osuszania widzimy na rynku również rozwiązania jakim są mikrofibry, które mają jedną stronę puszystą, a drugą płaską. Płaska strona idealnie sprawdzi się przy ususzaniu szyb pojazdu, bez pozostawiania smug. Możliwe jest to dzięki zamkniętym włóknom mikrofibry.

Mikrofibry do docierania past polerskich oraz wosków. W przypadku tych mikrofibr warto jest sięgnąć po produkty, których gramatura to 450-600 g/m2, o krawędziach długości 40x40cm, mają dłuższe włókna i są cięte laserowo (bezkrawędziowe wykończenie). Takie połączenie pozwoli na dotarcie pasty lub wosku bez rysowania lakieru. Należy pamiętać, że docierając też tworzymy rysy, które mogą negatywnie wpływać na efekt końcowy. Problemem mogą być lakiery uni (nie posiadające ziarna w warstwie bazowej) lub też lakiery akrylowe do malowania jednostopniowego (nie posiadają bazy oraz bezbarwnej warstwy zewnętrznej, obecnie rzadko spotykane).

Mikrofibry uniwersalne przeznaczenia ogólnego. Ręczniki te będą posiadały gramaturę o wartości 300 g/m2, krawędzie o długości 40×40 lub rzadziej spotykane 50×60 i stosunkowo krótkie włókna. Będziemy korzystać z nich do prac we wnętrzu auta, przy docieraniu powłok, do wstępnego mycia szyb. Świetnie też sprawdzą się do bonetowania tapicerki materiałowej oraz podsufitki, czy też przy czyszczeniu tapicerki skórzanej.

Mikrofibry do mycia szyb. Na początku swojej przygody z detailingiem uwielbiałem korzystać z ręczników papierowych do mycia szyb. Przy pierwszym podejściu do mycia szyb mikrofibrami szybo się zraziłem, bo wziąłem do tego zły rodzaj ręcznika. Do tego na wszystkiego doszedł fakt, iż ręcznik ten był przeznaczenia ogólnego, wielokrotnie prany i przy próbie dotarcia szyb na ich powierzchni pozostawał pył oraz smugi. Do szyb warto jest korzystać z dwóch ręczników. Pierwszy z nich wykorzystamy do zebrania największego brudu i by to zrobić możemy sięgnąć po mikrofibrę uniwersalną. Drugim ręcznikiem dopolerujemy szybę, pozostawiając idealne wykończenie. Jakie mikrofibry świetnie spiszą się do mycia szyb? Waflowe oraz gładkie, zarówno jedne jak i drugie posiadają idealne właściwości, dzięki których z łatwością doczyścicie szyby.

Suede – ściereczki do aplikacji powłok. Jest to wyprawiona skóra zwierzęca nie posiadająca lica o doskonałych właściwościach chłonnych (o czym doskonale przekonał się każdy kto posiada buty zamszowe). W detailingu sprawdza się idealnie w połączeniu z aplikatorami kostkowymi podczas nakładania powłok.