Co warto wiedzieć o powłokach ceramicznych? Odporność na zarysowania to jedna z cech, którymi ludzie chwalą się, reklamując powłokę ceramiczną. Wszyscy miłośnicy samochodów chcieliby żyć w świecie, w którym nie muszą się martwić o zarysowania powstające na ich pojazdach. Czy te produkty faktycznie zapewniają takie zabezpieczenie?

 

Powłoka ceramiczna zwiększa odporność na zarysowania, ale nie zapobiega ich powstawaniu!. Podczas mycia takie parametry jak zwiększona śliskość i twardość, przy odpowiedniej technice pomogą zminimalizować ilość nowych zarysowań. Pomimo, że Twój samochód zostanie zabezpieczony powłoką ceramiczną to może się porysować.

Czy powłoka ceramiczna chroni przed rysami?

Jednym z najczęstszych nieporozumień dotyczących ceramicznych powłok jest to, że chronią one Twój lakier ze względu na swoją twardość 9h. Prawda jest taka, że powłoka nie uczyni Twojego lakieru twardym jak skała. 

 

Wszystkie twierdzenia, które odnoszą się do szkła, kwarcu i diamentów, dotyczą po prostu faktu, że produkt zawiera dwutlenek krzemu (SiO2). Nie uczyni on Twojego lakieru tak twardym jak szkło.

 

 

Dwutlenek krzemu można znaleźć w takich rzeczach jak skały, rośliny, a nawet piasek. Śmieszne jest to, że znajduje się on także w wodzie, warzywach i niektórych suplementach diety. 

Twardość 9h odnosi się do testu powłoki na skali twardości ołówka. Oznacza to bardzo niewiele, jeśli chodzi o jej wydajność na lakierze Twojego samochodu. Jest to głównie chwyt marketingowy. Aby dowiedzieć się więcej na temat prawdy o tych twardości, koniecznie przeczytaj ten wpis.

 

Morałem tej historii jest to, że zastosowanie powłoki opartej na SiO2 nie uczyni Twojego lakieru magicznie tak twardym jak diament.

 

Czy lakier zabezpieczony powłoką ceramiczną rysuje się tak samo jak niezabezpieczony?

 

Powłoki ceramiczne zapewniają pewną odporność na zarysowania – po prostu nie jest to spowodowane ich twardością, jak wielu ludzi sądzi. Dzięki powłoce jest lepsze zrzucanie brudu lub kurzu z pokrytej powierzchni. To przełoży się na zminimalizowanie powstawania zarysowań. W wielu przypadkach (jak nieprawidłowe mycie lub wycieranie bez osuszacza, lub robienie tego w niewłaściwy sposób) zarysowania powodowane są przez brud i zanieczyszczenia, które przylegają do powierzchni, a następnie są rozcierane. Słabo wypłukany brud bez odpowiedniego poślizgu powoduje zarysowanie. Pokryta ceramiką powierzchnia jest inna. Po pierwsze, na niej będzie mniej brudu. Po prostu spłukanie pokrytego samochodu myjką ciśnieniową usunie wiele zanieczyszczeń, zanim w ogóle trzeba będzie ją fizycznie dotknąć. To samo w sobie zmniejszy ryzyko zarysowań.

 

Kolejną korzyścią powłoki ceramicznej jest jej śliskość. Jakiekolwiek zanieczyszczenia, które przykleją się do powierzchni, będą zsuwać się zdecydowanie łatwiej niż w przypadku powierzchni jałowej. Potrzeba mniejszego szorowania oznacza mniejsze tarcie, a mniejsze tarcie oznacza mniej zarysowań.

 

Dlatego powłoki dość dobrze radzą sobie z zapobieganiem drobnym zarysowaniom, okrągłym rysom i mikrozarysowaniom. Jeśli chodzi o to co może zostawić mocniejsze ślady, takie jak odpryski, otarcia, torebka, dziecko sąsiada, gałęzie lub klucz – w tym wypadku powłoka się nie sprawdzi. Tu potrzebna jest inna forma ochrony.

 

Powłoka ceramiczna czy bezbarwna folia ochronna?

Jeśli szukasz najlepszej ochrony przed zarysowaniami na swoim samochodzie, przestań szukać odpowiedniej powłoki ceramicznej i zacznij szukać folii PPF (bezbarwnej folii ochronnej). Każda z opcji ma swoje zastosowanie. Powłoki są świetne do łatwego czyszczenia i konserwacji. Folia ochronna będzie Twoją najlepszą ochroną przed zarysowaniami.

 

Folie PPF przeszły bardzo długą drogę w ciągu ostatnich lat. Kiedyś były używane tylko jako „przezroczysta ochrona” z przodu samochodu. Te starsze folie także z czasem żółkły i były trudne do usunięcia. Na szczęście dzisiejsze folie rzeczywiście się poprawiły. Nie dość, że wyglądają świetnie, to mają kilka innych zalet.

 

Folie ochronne z samoregeneracją zaczęły się jako produkt dla luksusowych marek, ale aktualnie stały się bardzo powszechne. Produkty te stały się bardzo popularne wśród wielu właścicieli samochodó. Od zwykłych codziennych pojazdów po egzotyczne super samochody, które są nimi zabezpieczane w całości. Po prostu to inwestycja, która się zwraca.

 

W wielu przypadkach zadrapanie folii można naprawić przez ostrożne podgrzanie jej gorącą wodą. Jeśli rysa przebije warstwę samo regenerującą, to rysa na folii będzie, ale lakier pod spodem może być cały (zobacz na tiktoku nasz test, w którym rysujemy folie i lakier śrubokrętem – https://www.tiktok.com/@autodetailingzg/video/7224956384427674906).

 

Powłoki ceramiczne tego nie zrobią i też nie od tego są, aby stanowić mechaniczną ochronę lakieru. Nie są wystarczająco grube, aby zminimalizować uderzenie od kamienia. Niektóre powłoki (takie jak Titan Coatings, Max Protect) twierdzą, że są samoregenerujące, ale tylko w bardzo delikatnych sytuacjach. Zresztą lakier sam w sobie posiada możliwość wchłonięcia niektórych zarysowań przy kontakcie z dużą ilością ciepła. Żadna powłoka nie może zrobić tego, co może zrobić folia ochronna dla lakieru.

 

 

Chcesz przeczytać więcej informacji na temat powłok lub folii. Zobacz te artykuły.  

 

Zabezpieczenie lakieru powłoką ceramiczną
Powłoka ceramiczna chroni lakier przed kwaśnymi deszczami, promieniowaniem UV, przyklejającymi się owadami i ptasimi odchodami, przez co spowalnia jego starzenie.
Zabezpieczenie pojazdu folią PPF

Folia PPF chroni lakier przed utratą połysku i koloru, a dodatkowo zabezpiecza go przed uszkodzeniami mechanicznymi. Nawet na 10 lat.